Thorvaldsens kunst
I museet kommer du tæt på den verdensberømte danske billedhugger Bertel Thorvaldsens sidste fem år, hvor han foretrak at opholde sig hos familien Stampe på herregården Nysø ved Præstø.
Bertel Thorvaldsen (1770-1844) boede og arbejdede i Rom i mere end 40 år og vendte tilbage til Danmark i 1838. Efter hjemkomsten lærer han familien Stampe på Nysø at kende, og den 4. juni 1839 ankommer han til Nysø første gang for at besøge baronparret Christine og Hendrik Stampe. Thorvaldsen bliver hurtigt en nær ven af familien og opholder sig helst i familien kreds de sidste knap fem år af sit liv.
Thorvaldsens skulpturer
Museets permanente udstilling fremviser 52 af Bertel Thorvaldsens originalmodeller i gips. Størstedelen af dem er udført i de perioder, Thorvaldsen opholdt sig hos familien Stampe på Nysø. De øvrige værker er af udført i Rom og København.
Et hovedværk i samlingen er Thorvaldsens selvportrætstatue, Thorvaldsen læner sig til sin statue Håbet, som Thorvaldsen udførte på Christine Stampes opfordring. Hun ønskede at se ham, som han "levede og stod i sin fulde Kraft". Statuen er udført i naturlig størrelse og viser Thorvaldsen som arbejdende kunstner i 1817 i færd med at udføre sin statue Håbet i Rom.
Flere af værkerne i museet er bestillingsopgaver, herunder bl.a. relieffriserne, som Thorvaldsen udførte til Vor Frue Kirke i København, og flere af samlingens buster. Andre værker er udført som gaver fx genrestykket Thorvaldsen hos familien Stampe, som er en gave til Christine Stampe, og det fine lille relief Farvel til Nysø, som Thorvaldsen spontant udførte den morgen, han og familien Stampe rejste sammen til Rom i 1841.
Thorvaldsens lermodeller
I den permanente udstilling oplever du også en helt unik samling af lermodeller fra Thorvaldsens arbejdsproces. Christine Stampe betragtede lermodellerne som små kunstværker og lod dem derfor brænde i godsets teglstensovn. Almindeligvis blev lermodellerne kasseret, men lermodellerne er et interessant indblik i Thorvaldsens arbejdsproces, da de viser Thorvaldsens omhyggelige arbejde med motivet og værkets udtryk. Lermodellerne er på sin vis den korteste vej til Thorvaldsens skulpturelle arbejde i dag, da han ofte havde gipsere og assistenter til arbejdet med afstøbningerne og marmorudgaverne af et værk. I lermodellen blev det skulpturelle værk født.
Thorvaldsens tegninger
Thorvaldsen tegnede fra han var barn, og allerede her udviste han et særligt tegnetalent. I oktober 1781 står han indskrevet på Det Kongelige Danske Skildre-, Billedhugger- og Bygnings-Academie i Kiøbenhavn (det nuværende Kunstakademiet). Han var da blot 10 år - den yngste elev nogensinde.
I udstillingen ser du flere af Thorvaldsens tegninger og skitser til de værker, han arbejdede med på Nysø, herunder flere tegninger med figurerne Amor og Psyke. Samlingen rummer også enkelte andre tegninger fra Thorvaldsens hånd, bl.a. Thorvaldsens tegning til relieffet Peter og Johannes helbreder en halt. Tegningen er fra 1793, og for relieffet blev Thorvaldsen belønnet med akademiets store guldmedalje, som også indebar det treårige rejsestipendium, som bragte Thorvaldsen til Rom i første omgang.
Værker af andre kunstnere
I Thorvaldsen Samlingen på Nysø oplever du også en række værker af andre kunstnere med tilknytning til Thorvaldsen og Nysø. Det drejer sig bl.a. om tegninger af flere af dansk guldalders mest fremtrædende kunstnere fx Constantin Hansen, Heinrich Buntzen og P.C. Skovgaard, som alle var forbi Nysø.
Du kan også se Vilhelm Gertners store flotte portræt af Bertel Thorvaldsen fra 1842, som er udført i olie på lærred samt replikaer af flere andre væsentlige værker med tilknytning til historien.